Ikony analogové fotografie I – Vivian Maier

Vivian Maier. Jméno po celá desetiletí neznámé stejně jako její nositelka, se v posledních letech stalo synonymem pro pouliční fotografii a ukázkovým příkladem fenoménu mnohých umělců, kteří se stávají slavnými až po své smrti. Narodila se roku 1926 v Bronxu rakousko-francouzským rodičům a celý svůj osamělý život pracovala v profesích, které neměly zhola nic společného s uměním nebo fotografií. Obzvláště se však věnovala práci, díky které získala jednu ze svých přezdívek – Chůva s fotoaparátem.

Žena mnoha rozepří a protikladů, bezdětná a nikdy neprovdaná, s hrstkou přátel a Rolleiflexem kolem krku. Její tichost a nenápadnost jí dovolovaly zcela se pohroužit do fotografování a bez povšimnutí otiskovat na negativ tehdejší obraz zejména New Yorku a Chicaga. Stala se bloumajícím přízrakem zaznamenávajícím tehdejší bouřlivé proměny ulic a dramatických událostí. Pasovala se na mistryni portrétu, lapala na celuloid tváře a postavy vynikající svou bezprostředností a obyčejností. Výhodu své nenápadnosti zužitkovávala na maximum, avšak nedělalo jí problém zachycovat i vtipné momenty a obzvláště ráda si hrála se zrcadly a vlastními odrazy. Stala se mlčenlivým svědkem ulice. Zásadně nevpouštěla cizí návštěvníky do svého bytu a ve fotolaboratořích uváděla smyšlená jména, za celý svůj život však nafotila přes 150 000 fotek a nashromáždila na dva tisíce svitkových filmů. Nic z toho však nikdy neuveřejnila. Jedni tvrdí, že díky tvrdé výchově svého otce měla strach z mužů a jejich odmítnutí v odborných institucích (a možná to byl i důvod, proč nikdy nenavázala vážnou známost), druzí zase, že jednoduše neměla potřebu dělit se se světem o své snímky.

Ať tak či onak, nedlouho před svojí smrtí roku 2009 z důvodu nedostatku peněz začala svoje portfolio rozprodávat. Krabicí plných negativů se na dražbě ujal jistý John Maloof, a to za necelých 400$. Při probírání se celuloidem kvůli svému historickému výzkumu si však začal všímat neobyčejné kvality pořízených snímků, které jako průřez dokumentovaly po desítky let se měnící tvář amerických velkoměst. Začal pátrat po tajemné svědkyni všech těch událostí na filmových políčkách a – našel ji. Naneštěstí však přesně den po její smrti. S pomocí genealogů začal skládat střípky indicií a hledat její nejbližší příbuzné. Ve Francii našel Sylvaina Jaussauda, od kterého zakoupil autorská práva na fotografie a jal se Vivian představit světu.

Nicméně po několika extrémně úspěšných výstavách například v Chicagu, Londýně, New Yorku nebo Los Angeles a prodeji některých snímků si právník a fotograf David C. Deal najal vlastní experty a v jihofrancouzském městě Gap našli muže jménem Francis Baille, který je dle nich bližším příbuzným než Jaussaud. Baille o svém vzdáleném rodinném vztahu k Vivian neměl do té doby ani tušení, poté však začal usilovat o získání dědictví. Soudní spor se může táhnout po léta a znemožnit tak vystavování a jakékoli publikování jejího díla. Aby byla situace ještě o něco složitejší, část Vivianiny sbírky vlastní nezávisle na Maloofovi také chicagský sběratel Jeffrey Goldstein. Maloofovi však stále připadá na 90 % její pozůstalosti.

Ať je pravda kdekoli, na jejím fotografickém umu to nic neubírá a nejspíš již navždy ji bude obklopovat aura rozporuplnosti a tajemného, dvojznačného života. Pokud Vás příběh Marry Poppins s Rolleiflexem zaujal, můžete načerpat další informace a inspiraci z vynikající publikace Vivian Maier – Street Photographer, která je doslova napěchována jejími snímky či knihy Vivian Maier – Out of the Shadows. No a pokud jste fanoušky kinematografie, nemohu Vám nedoporučit hned trojici dokumentů Hledání Vivian Maier, Vivian Maier: Who Took Nanny´s Pictures? a The Vivian Maier Mystery. A nakonec ještě jedna potěcha oka – oficiální stránky Vivian Maier, kde naleznete velkou spoustu úžasných snímků.

Snad jste v dnešním článku našli inspiraci, no a ať už ano nebo ne, můžete se v dohledné době těšit na pokračování našeho seriálu o analogových mistrech fotografie. Takže – dobré světlo!

Zdroje: wikipedia.org, vivianmaier.com

2 komentáře

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *